Iedere medewerker heeft een voortgangsgesprek nodig om duidelijk te krijgen waar hij op dat moment staat in zijn persoonlijke ontwikkeling en in de ontwikkeling van zijn vaardigheden. Ook is het belangrijk om als leidinggevende te weten hoe de medewerker zich voelt en welke competenties de medewerker stimuleren en motiveren om zich verder te ontwikkelen.
Wat is de basisstructuur van een voortgangsgesprek?
+ + Wat gaat er goed op dit moment op de werkplek?
Wat zijn de leerdoelen van de medewerker?
Voor de medewerker:
Voor de werkgever:
Wat zijn belangrijke onderdelen in het voortgangsgesprek?
Wat gaat goed
Begin het gesprek met een positieve insteek Kijk naar de kracht van de medewerker. Waar is hij goed in? Vraag altijd wat goed gaat, laat de medewerker dat zelf benoemen Blijf doorvragen
Het stellen van doelen
Het maken van afspraken
Spreek samen duidelijk af wanneer de medewerker zijn doelen heeft behaald en wanneer het volgende voortgangsgesprek plaatsvindt.
* Dit artikel is van toepassing op Werkgevers, Werknemers, Zorginstellingen en is aandragen door Maxie Wimmer.