Tools » Gespreksvoering » Stop- en hulpkaartjes
Hoeveel tijd neemt het in beslag?10 min.Wat is de gebruiksfrequentiewekelijks

Stop- en hulpkaartjes

Wat is een stopkaart?                                                                                  

De stopkaart kan ingezet worden indien een medewerker ongewenst gedrag vertoont en moeite heeft als hij hier direct op aangesproken wordt. Op het kaartje staat welk ongewenst gedrag geconstateerd is. De stopkaartjes worden in overleg met de medewerker gemaakt. Van tevoren wordt afgesproken hoe en wanneer de leidinggevende het ongewenste gedrag met de medewerker.bespreekt. Elementen uit de balanskaart kunnen ook gebruikt  worden voor stop- en hulpkaarten.

Wat is een hulpkaart? 

De hulpkaart kan per individu bij diverse hulpvragen worden ingezet. `Help mij om …´    

Wat is de meerwaarde?

Het is een duidelijk signaal

  • Door een stop- of hulpkaart te laten zien, weet zowel de medewerker als de werkgever dat er een ongewenste situatie is. De medewerker geeft bijvoorbeeld aan dat hij ziet dat de koffiekopjes te vol geschonken zijn of dat hij een klant te lang heeft laten wachten bij de balie. Een corrigerend gesprek van de werkgever is dan niet iedere keer noodzakelijk.

Wat zijn de tips?

Ontwerp samen met de medewerker zijn kaarten.

Laat de medewerker de tekst, kleur en afbeelding bedenken.
Let op een handig formaat.
Bedenk een geschikte plek om de stop- en hulpkaarten te bewaren.
De stop- en hulpkaart kan op twee verschillende manieren worden ingezet. De leidinggevende kan deze aan de medewerker geven of de medewerker kan de kaart aan de leidinggevende geven.

Voorbeelden van individuele stop- en hulpkaarten:

Reageer

U moet inloggen om te kunnen reageren. Nog een lid? Meldt u aan!

Bedankt voor uw interesse!

Bent u misschien geïnteresseerd om Kennispartner te worden?

Meld u aan!
Bereik ons via: FacebookFacebook TwitterTwitter YouTubeYouTube EmailEmail