Voortgangsgesprek & ontwikkelplan
Wat is een voortgangsgesprek?
Iedere medewerker heeft een voortgangsgesprek nodig om duidelijk te krijgen waar hij op dat moment staat in zijn persoonlijke ontwikkeling en in de ontwikkeling van zijn vaardigheden. Ook is het belangrijk om als leidinggevende te weten hoe de medewerker zich voelt en welke competenties de medewerker stimuleren en motiveren om zich verder te ontwikkelen.
Wat is de basisstructuur van een voortgangsgesprek?
+ + Wat gaat er goed op dit moment op de werkplek?
Wat zijn de leerdoelen van de medewerker?
Wat is de meerwaarde?
Voor de medewerker:
- Krijgt positieve feedback en complimentjes
- Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid worden gestimuleerd
- Geeft aan wat hij goed doet en wat beter kan
- Je kunt dingen uitspreken en kijken hoe het gaat
Voor de werkgever:
- Bewustwording van doelen van de werknemers
- Complimenteren met hun behaalde doelen
- Zien hoever de medewerkers zijn in hun ontwikkeling
Wat zijn de tips?
Wat zijn belangrijke onderdelen in het voortgangsgesprek?
Wat gaat goed
-
Begin het gesprek met een positieve insteek
Kijk naar de kracht van de medewerker. Waar is hij goed in?
Vraag altijd wat goed gaat, laat de medewerker dat zelf benoemen
Blijf doorvragen
Het stellen van doelen
- De competentielijst dient ter ondersteuning van het stellen van doelen. Ook maakt de competentiemeting duidelijk waar iemand op dit moment staat en waarin zich iemand verder wil ontwikkelen.
- Besprek met de medewerker door het stellen van vragen (zie toelichting competenties) waar de medewerker zich op dit moment ziet staan en waar hij over een aantal weken/maanden wil staan.
- Schrijf samen zo concreet mogelijk de leerdoelen op die tijdens het gesprek naar voren komen.
Het maken van afspraken
Spreek samen duidelijk af wanneer de medewerker zijn doelen heeft behaald en wanneer het volgende voortgangsgesprek plaatsvindt.